{ "title": "Oruca Başlama Zamanı", "image": "https://www.oruc.web.tr/images/oruca-baslama-zamani.jpg", "date": "19.01.2024 16:50:22", "author": "evin esen", "article": [ { "article": "
Oruca Başlama Zamanı, bilerek ya da bilmeden ezan boyunca yemek yemeye devam eden birinin orucu tehlikeye girer, yani bu kişi oruca niyetlenmemiş gibi olacaktır. Yani kalbi niyetlense dahi, fiilen orucunu açmış olur. Yani yemeye veya içmeye devam etmekle niyetinin gerçekleşmesine engel olur. Günümüzde ibadet vakitlerinin giriş ve çıkışını sorunsuz ve şüpheye yer vermeden bildirecek olanaklar vardır. Evlerimizdeki takvimler, Ramazan imsakiyeleri, saatlerimiz bize vakitlerin giriş ve çıkışı konusunda doğru haber veriyorlar zaten ve imsak için itibar edeceğimiz araç gereçler bunlardır.

Ezan ise namaza bağlı olarak okunan bir tevhid ilanıdır. İmsak vaktinin gelmesinden çok, namaz vaktinin geldiğini ve namazın kılınacağını bildirmektedir. Müezzin ezanı sabah namazı vakti geldiği zaman okur, daha önce okumaz. Bu ezan az sonra, cemaat toplanınca sabah namazının kılınacağını ilan etmektedir. Sahur vakti ise yatsı namazının sınırları içinde kalıyor. Sabah namazının vakti geldiğinde yatsı namazının vakti çıkmış olduğu gibi, sahur vakti de bitmiş oluyor. Doğal olarak da sabah namazının vakti geldiğinde eğer yatsı namazı kılınmamışsa artık kazası kılınacaktır; eğer oruç için sahur yapılmamışsa, artık yapılmayacaktır demektir. Çünkü sabah namazının vaktinin gelişiyle beraber oruç da başlamış olacaktır. Bu durumda, imamın “Allahü Ekber” dediği zaman, artık sabah namazına aittir. Artık yatsı namazı da sahur vakti de geçmiş demektir. Artık sahur adına hiçbir şey yenmemelidir. Çünkü sabah namazı vakti gelmiştir. Çünkü artık oruç başlamıştır (Oruç üç namaz vaktinde tutuluyor: Sabah namazı, öğle namazı ve ikindi namazı vakitleri). Akşam namazı vakti gelince orucu açıyoruz, iftar vaktine giriyoruz. Akşamdan itibaren yatsı namazı vakti boyunca da iftar halinde yani yiyebilir durumda kalıyoruz. Yeni sabah namazı vakti geldiği zaman, tekrar niyetlenmemiz ve oruca başlamamız gerekmektedir. Müezzin yanlışlıkla ezanı erken (Sahur vakti içinde) okursa, şüphesiz yeme ve içme kesilmez. Fakat bu bir yanlışlıktan ibarettir, müezzin beşerdir yanılabilir; tamam ancak her zaman yanlışlık yapacak diye bir kaide yoktur. Müezzin ezanı yanlışlık olmaksızın pekâlâ geç de okuyabilir. O halde sahur vaktinin bittiğini anlamak için ezana değil, mutlaka imsakiyeye ve saate bakmak gerekir.

Şeriatın belirli ölçüleri böyle ancak bu kişinin orucunun ve imsak girişinin gerçek değerlerini Allah bilir ve takdir de Yüce Allah'ındır. Sahur vakti bittiğinde (Yani ezan okunurken) yemeye devam eden veya su içen birisi orucunu bozmuş olur ancak hakikatini biz bilemeyiz tabi ki. O kişinin orucu ile Allah arasına da giremeyiz zaten. Bize düşen, ezan başladığında sahurun bittiğini söylemek. Buna dikkat edersek, hata ve yanılgılardan af olacağımızı umuyoruz. Kişinin yapması gereken de ezan başladığında sahura son vermek olacaktır. Ezan okunurken hala su içen birinin, “Eyvah orucum bozuldu o halde bugün yiyeyim,” demesinin gereği yoktur. Bunu yapan biri kefaret yüklenmiş olmaz. Çünkü erken vakitte bir yanlışlık yapmıştır. Bu kişi, olsa olsa o günün kazasını yapmakla görevlidir. O gün orucuna devam edip ve daha sonra da kaza ederse iyi olur.
" } ] }